YOM KIPPUR

2019-09-30

YOM KIPPUR

Et nyt jødisk år er begyndt. Rosh Hashanah er også Yom ha-Din (en Dommedag).
I henhold til traditionen bedømmer den Højeste Dommer alle mennesker på denne dag. Han skriver de gode ind i livets bog og de slemme ind i dødsbogen; dommen over de andre udskydes indtil Yom Kippur dagen.
Dagene mellem Rosh Hashanah og Yom Kippur er også bodsdage. I den periode har alle en mulighed for en selvransagelse, en bekendelse af sine synder, at træffe en beslutning om forbedring, eller tilgive de andres forsyndelser og modtage eftergivelse.
Det er, hvad traditionen siger.
Men hvad betyder det for mig, for hvem religionen siger meget lidt?
Jeg vil ikke angre de synder, jeg har bevidst eller ubevidst begået.
Jeg vil bestemt ikke bede nogen om en tilgivelse eller tilgive de andres gerninger mod mig.
Men i begyndelsen af Yom Kippur dagen vil jeg være i synagogen til Kol nidre.
Og de udtalte ord i et sprog, som jeg ikke forstår, men hvis betydning jeg kender:
"Med den Almægtiges samtykke og med samtykke fra denne menighed, den dømmende himmelske ret og den dømmende lave ret, giver vi tilladelse til at bede med syndere."
ville være rettet mod mig.
Det er her, i synagogen vil jeg, lyttende til Kol nidre, minde mine slægtninge, der forlod denne verden.
Det er her, vil jeg minde dem, hvis forbrændt i koncentrationslejre aske er blevet spredt med krigens vinde.
Det er her, jeg vil tilslutte mine tanker til bønnens ord:
"Lad tilgivelse gives til alt Israels folk og til de fremmede, der er bland dem"
Og som sædvanligt vil jeg vende hjem igen. Til hverdagen.
Og for jer alle sammen - min familie, venner, bekendte, landsmænd og dem, der er imellem os eller sammen med os - ønsker jeg "gmar hatima tova" (en heldig optegnelse).

Alex Wieseltier

Alex Wieseltier - Uredte tanker
Alle rettigheder forbeholdes 2019
Drevet af Webnode Cookies
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang