To był sobotni wieczór

2021-11-13

To był sobotni wieczór - Duńska ludowa piosenka

//: To był sobotni wieczór,
Czekałam tutaj Cię -: //
Ty miałeś dziś przyjść do mnie //:
Dlaczego zwiodłeś mnie? : //

I leząc sama w łóżku
Płakałam gorzkie łzy,
Gdy drzwi się otwierały,
Myślałam, że to ty.

Wstałam w niedzielę rano
I splotłam włosy swe;
I poszłam tam gdzie kościół
Cmentarne bramy dwie.

Nie wszedłeś do kościoła
Ni z niego nie wyjrzałeś, -
Bo masz już inną miłą
A mnie już zapomniałeś.

Poszłam do domu sama
Kościelną ścieżką szłam,
Gdzie ślad na ścieżce został,
Tam padła moja łza.

Czerwone wstążki piękne,
Od ciebie je dostałam, -
Już nigdy ich nie noszę,
Do grobu będę miała.

Jak można zbierać róże, -
Gdzie róże już nie rosną?
Gdzie można znaleźć miłość,
Co zmarła zeszłą wiosna?

Zbierałabym ja róże, -
Nie zbieram tylko szlocham;
Kochałam cię tak bardzo,
Już nigdy nie pokocham!

...................................................................

Det var en lørdag aften

//: Det var en lørdag aften,
jeg sad og vented dig, - ://
//: du loved mig at komme vist,
men kom dog ej til mig! ://

Jag lagde mig på sengen
og græd så bitterlig,
og hver en gang at døren gik,
jeg tro'de, det var dig.

Jeg stod op søndag morgen
og flettede mit hår;
så gik jeg mig til kirken hen
og om den kirkegård.

Men du kom ej til kirke
og ej i kirken ind, -
for du har få't en anden kær
og slaget mig af sind.

Jeg gik mig hjem så ene
hen ad den kirkesti,
og hvert et spor på stien var,
dér faldt min tåre i.

De røde bånd og skønne,
som du engang mig gav, -
dem bærer jeg ret aldrig mer,
jeg stunder til min grav.

Hvor kan man plukke roser, -
hvor ingen roser gror!
Hvor kan man finde kærlighed,
hvor kærlighed ej bor!

Jeg ville roser plukke, -
jeg plukker ingen fler;
jeg elsked dig så inderlig, -
jeg elsker aldrig mer!

https://www.youtube.com/watch?v=iAS1xS_4m6w 

Alex Wieseltier - Uredte tanker
Alle rettigheder forbeholdes 2019
Drevet af Webnode Cookies
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang