NINJA, KTÓRY POWIEDZIAŁ SH’MA

2020-02-24

NINJA, KTÓRY POWIEDZIAŁ SH'MA

autor: Shmuel Sackett
Założyciel i dyrektor
Am Yisrael Chai Foundation & The Dream Raffle

Zapytaj każdego Izraelczyka (oczywiście tych poniżej 30 lat), kim jest Assaf Goren, a wszyscy powiedzą ci to samo: "On jest mistrzem Izraela w Ninja". Jeśli przespałeś ostatnie kilka lat, ten nowy sport właśnie opanowuje cały świat. Tak, kiedy słyszę słowo "Ninja", wciąż myślę o facetach w czarnych kostiumach, wymachujących mieczami lub o żółwiach o imionach Michelangelo i Leonardo, ale to tylko pokazuje do którego pokolenia nalezę. Dzisiejszy świat jest zupełnie inny. Współczesny ninja jest fantastycznym sportowcem, który używa swoją siłę i zwinność, do pokonania trudnego toru przeszkód. Ta dyscyplina zamieniła się w sport z milionami uczestników, gdzie ninja rywalizują ze sobą o duże nagrody.
Dwa tygodnie temu odbyły się w Izraelu zawody Ninja i był to najczęściej oglądany program w telewizji. Muszę przyznać, że obserwowanie tych zawodów jest bardzo ekscytujące, ponieważ wiem, że ja nie mógłbym nawet przejść pierwszej przeszkody! Umiejętności, jakie oni posiadają, wydają się być nieludzkie i niesamowite jest obserwowanie, co może wyczyniać ludzkie ciało (oczywiście nie moje). Cóż, po bardzo trudnych zawodach zwycięzcą "Izraelskiego Ninja" został Assaf Goren. Jego ostatnią przeszkodą było wbiegnięcie na szczyt stromej ściany i naciśnięcie zwycięskiego gongu. Jego pierwsze podejście było nieudane, ale za drugim razem wbiegł jak najwyżej, złapał górny kant ściany i wciągnął się przy pomocy rąk. Potem podbiegł do gongu, nacisnął go - wszyscy krzyczeli, że wygrał - i wtedy... stojąc na szczycie ściany, na oczach widzów i milionów telewizyjnych entuzjastów... przyłożył dłoń do oczu... i wykrzyknął: "Sh'ma Yisrael Hashem Elokeynu Hashem Echad !!!" (Nawiasem mówiąc; wymówił właściwe Imiona, ja napisałem "Hashem..." tylko do tego artykułu). Krótko mówiąc, Ninja powiedział Sh'ma!
Dorastając w Nowym Jorku i będąc zapalonym kibicem sportowym, byłem przyzwyczajony do tego, że baseballiści robią znak krzyża, gdy wchodzą na płytę stadionu. Pamiętam również graczy NFL - takich jak Tim Tebow - którzy klękali i wykonywali religijne gesty po osiągnięciu bazy... ale cały ten czas oglądania baseballu, piłki nożnej, hokeja, koszykówki, tenisa, zapasów i prawie wszystkich zawodów na igrzyskach olimpijskich nie przygotowywały się mnie do zobaczenia żydowskiego sportowca stojącego wysoko i dumnie wypowiadającego publicznie Sh'ma - z kompletną techniką "ręki nad oczami"! I wtedy do mnie doszło... że już nie mieszkam w społeczeństwie chrześcijańskim... ja mieszkam w Żydowskim Państwie!
Czy ci się to podoba, czy nie, życie w Ameryce - nawet w najbardziej zamkniętych społecznościach - jest życiem w obcym, nieżydowskim kraju. Możesz zamykać oczy ile tylko chcesz, ale w grudniu nadal zobaczysz setki Mikołajów i usłyszysz Jingle Bell śpiewane w radiu. W październiku potkniesz się o reklamy Halloween, a w kwietniu zobaczysz Wielkanocne Zajączki. Urlop na Poświęta Sederu i Sukkot jest często problematyczny, podobnie jak zimowe wczesne wyjazdy na weekend w piątek. Bądźmy szczerzy... niewiele można z tym zrobić, nawet przy prezydencie USA, który ma religijne żydowskie wnuki!

Życie w Izraelu jest zupełnie inne. Tak, mamy swoje problemy i musimy każdy z nich rozwiązać, ale pomimo wszystkich tych problemów, przed którymi stoją dziś Żydzi w Izraelu, życie w Izraelu jest życiem w żydowskim kraju. Ponieważ media i współcześni "meraglim" (zdrajcy) zawsze starają się malować przygnębiający obraz życia w Izraelu, i wielu ludzi rzeczywiście jest poddawanych negatywnemu praniu mózgu. Ja postanowiłem po prostu skupić się na pozytywach. Wierz mi, nie ignoruję problemów ani nie myślę, że one po prostu "znikną", ale chociaż z nimi walczę, nie stawiam ich w centrum. Ja skupiam się na pozytywnych aspektach życia w Izraelu i, Baruch Hashem, te są wszędzie wokół mnie! Zawsze mówiłem, że w Izraelu nie można uciec od żydowskiego życia, a nawet najbardziej świecka osoba, którą spotkasz, wie, że jest Żydem. Każde drzwi mają mezuzę, każdy pozdrawia swoich przyjaciół "Szabat Szalom" w piątek, każda piekarnia już wystawia Uszka Hamana, każdy szpital ma synagogę, każda szkoła i uniwersytet są zamknięte we wszystkie święta żydowskie, (także w Poświęta) a kostiumy Purim (nie Halloween) są w sprzedaży wszędzie, gdzie się tylko obrócisz.
Ale to sięga znacznie głębiej. Synagogi - w całym kraju - są zapełnione w piątek wieczorem ludźmi, których nie spodziewałbyś się tam zobaczyć. Bnei Brak w każdą sobotę i święto jest zapełniony - nie tylko przez Haredim - ale także niereligijnymi Żydami zaspokajającymi swoje sobotnio-świąteczne potrzeby. Czy kiedykolwiek rozmawiałeś z tymi ludźmi? Ja tak... i oni są zadziwiający. Przyznają, że chociaż starają się przestrzegać nakazów, daleko im do ideału, więc kupują gotowe jedzenie w Bnei Brak, aby mieć pewność, że pobożni członkowie rodziny są zadowoleni. Jak napisałem powyżej, media uwielbiają informować o tym, co negatywne i o tym, jak wszyscy w Izraelu nienawidzą się nawzajem, ale nic nie może być dalsze od prawdy. Ja mam ogromne poczucie jedności - z całkiem nieznajomymi - tego nie dostaniesz w Ameryce, za żadne pieniądze na świecie.
Podsumowując, Izrael jest państwem żydowskim i to wielki zaszczyt bronić i żyć w takim kraju. Wszyscy jesteśmy tutaj braćmi i siostrami i przywilejem jest pomagać w budowie i umacnianiu tej ojczyzny. Najdrożsi przyjaciele; róbcie wszystko, aby dołączyć do nas w Ziemi Obiecanej. To tutaj jest pisana historia Żydów, tu gdzie się czuje żydowską jedność i gdzie po prostu bycie Żydem jest wszędzie, gdzie spojrzysz ... cholera, nawet nasi Ninja są Żydami!
Am Yisrael Chai!

Polskie tłumaczenie: Alex Wieseltier

Alex Wieseltier - Uredte tanker
Alle rettigheder forbeholdes 2019
Drevet af Webnode Cookies
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang