Na ile jesteś Żydem? (18)

2023-06-16

NA ILE JESTEŚ ŻYDEM? (18)
Michael Leslie

Dlaczego wciąż jestem Żydem?
Ponieważ wierzę, że jestem częścią długiej misji historycznej i nie chcę zgubić pałeczki.
Moja matka porzuciła mdły judaizm reformowany swojego dzieciństwa, poślubiła "chrześcijanina" (właściwie byłego hipisa, świeckiego amerykańskiego racjonalistę) i wychowała mnie nie ucząc zbyt wiele o judaizmie, ani o historii Żydów. Na szczęście sprawiła, że zacząłem czytać, więc wiele z tego, co wiem, nauczyłem się sam.
Od około 14 lat identyfikuję się jako Żyd, a od około 6 lat chodzę do synagogi i uczę się hebrajskiego. Chcę kontynuować żydowską misję historyczną, aby rozwijać rasę ludzką. Uważam naród żydowski za twórczą mniejszość, która od wieków stoi nieco poza głównym nurtem kultury i czyniąc to, wspiera ludzką ewolucję kulturową i być może biologiczną. Niezależnie od tego, czy ta droga została dosłownie skierowana ręką Boga do Abrahama, a następnie do Mojżesza w Egipcie i na Synaju. Tego nie mogę powiedzieć z całą pewnością. Obchodzę Pesach i uczę moje dzieci opowieści biblijnych. Ale nawet, jeżeli ktoś wychowany w świeckim racjonalizmie może być niepewny odnośnie uznania wszystkiego w Torze za fakt historyczny, to powiedziałbym nic innego jak to, że coś się wydarzyło i że tego skutki na moralny rozwój ludzkości od tamtej pory były ogromne.
Chcę być częścią tej tradycji i uczyć jej moje dzieci, by kontynuowały one ją w przyszłości. Chcę, żeby były wychowywane w poczuciu wdzięczności, że Bogu zależało na stworzeniu na tyle, że nagiął prawa fizyki (lub zadziałał w sposób, którego nie do końca rozumiemy), aby dać nam zdezorientowanym, niekonsekwentnym małpom szansę na rozwój, by (czasami) być się Jego odzwierciedleniem, mieć szanse, by czynić sprawiedliwość, miłować dobroć i pokornie żyć z naszym Bogiem.
Szema Israel, Adonai Eloheinu, Adonai Echad.

Alex Wieseltier - Uredte tanker
Alle rettigheder forbeholdes 2019
Drevet af Webnode Cookies
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang