Na ile jesteś Żydem? (14)

2023-05-14

NA ILE JESTEŚ ŻYDEM? (14)
Orion Cohen, Quora

"Czy jesteś Żydem?"
Pamiętam, kiedy po raz pierwszy zostałem o to zapytany przez nauczyciela w szkole podstawowej. Mieliśmy ćwiczenia plastyczne, aby odtworzyć reprezentacje świątecznych tradycji naszej rodziny, a mój rysunek zawierał menorę. Odpowiedziałem pewny siebie "tak". W końcu moja rodzina zapalała menorę na Chanukę, a moja babcia robiła mi latkies. Dla mnie, 7-latka, to właśnie oznaczało bycie Żydem.
Kiedy dorosłem, zacząłem dostrzegać pewne niuanse żydowskiej tożsamości. Kiedy dowiedziałem się, że judaizm jest religią, moja odpowiedź przeszła od "tak" do "nie religijnie, ale etnicznie". Uczestniczyłem w bar micwie mojego kuzyna, kiedy miałem około 9 lat i wtedy zdałem sobie sprawę, że wiem o wiele mniej o judaizmie niż wielu członków mojej rodziny. To był pierwszy raz, kiedy pamiętam, że nie czułem się jak Żyd.
Kiedy dowiedziałem się, że powszechnie uważa się, że judaizm jest przekazany po matce, moja odpowiedź zmieniła się na "Nie, ale mój ojciec jest Żydem". W tym stadium nadal czułem się trochę Żydem. To znaczy, moja rodzina nadal zapalała naszą menorę i nadal lubiłem latkes mojej babci. Czułem się dziwnie, że nie podzielam tej samej tożsamości etnicznej, którą miało wielu członków mojej rodziny. Jednak po tym, jak kilku Żydów stwierdziło jednoznacznie, że dziecko nieżydowskiej matki, która nie praktykuje religii żydowskiej, nie jest Żydem, odpowiedź twierdzącą na pytanie "Czy jesteś Żydem?" zaczęła sprawiać wrażenie faux pas.
A po tym, jak kilku Żydów, niezależnie od siebie, odpowiedziało na to, opowiadając mi coś w rodzaju:, "Jeśli twój ojciec jest Żydem, to ty jesteś Żydem. Powinieneś być z tego dumny", po prostu zrezygnowałem z dawania jasnej odpowiedzi.
"Czy jesteś Żydem?"
Do nazistów? Prawie na pewno.
Do Żydów? Zwykle nie, ale czasami.
Do mojej żydowskiej babci? Tak, absolutnie uważa mnie za Żyda.
Do moich rodziców? Nie jestem pewien, nigdy tak naprawdę o tym nie rozmawialiśmy.
Dla samego siebie? Nie. Jestem dumny ze swojego żydowskiego pochodzenia, ale nie uważam się za Żyda. Nie praktykuję tej religii ani nie staram się świadomie uczestniczyć we wspólnocie lub obrzędach narodu żydowskiego. Prawo żydowskie, opisane w halacha, nie nazwałoby mnie Żydem, więc nie czuję się uprawniony do pochodzenia żydowskiego.
Powyższy komentarz powtarzam za każdym razem, gdy ktoś pyta, czy jestem Żydem. Moją zwykłą odpowiedzią na to pytanie jest wzruszenie ramionami i "niezupełnie, ale część mojej rodziny jest".
W skali od 1 do 10, jak bardzo jestem Żydem, gdzie 1 wcale nie jest Żydem, a 10 jest Żydem tak bardzo, jak tylko można być, mam jakieś 3,5.

Polskie tłumaczenie Alex Wieseltier

https://www.quora.com/How-Jewish-are-you  

Alex Wieseltier - Uredte tanker
Alle rettigheder forbeholdes 2019
Drevet af Webnode Cookies
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang