NA ILE JESTEŚ ŻYDEM? (13)

2023-05-06

NA ILE JESTEŚ ŻYDEM? (13)
Shayn McCallum., Quora

Jestem naprawdę bardzo żydowski. Jak widać po moim nazwisku, nie jestem zupełnie Żydem, ale jestem Żydem tam, gdzie to ma znaczenie.
Halachicznie jestem w 100% Żydem, ale w żadnym wypadku nie przestrzegam w 100% żydowskiego prawa. Ożeniłem się z muzułmanką i na moje codzienne życie wpływ ma zarówno islam, jak i judaizm. I chociaż często mi się to nie udaje, bardzo kocham moje dziedzictwo religijne i staram się zachować to, co mogę.
Kiedyś byłem bardzo ortodoksyjny, chociaż zostałem wychowany bardzo świecko i byłem prawie całkowicie zasymilowany. Odkryłem religię, jako nastolatek i źle to pojąłem. Właściwie posunąłem się tak daleko, że zacząłem studiować na rabina. Ale potem, pod koniec dwudziestki przeszedłem kryzys wiary. Teraz, po czterdziestce, odkrywam na nowo wiarę, której tak naprawdę nigdy nie porzuciłem.
Judaizm był dla mnie namiętną miłością i, jak wiele namiętnych miłości, rozstaliśmy się na podstawie pozornie "różnic nie do pogodzenia". Jednak trudno było od tego odejść. Tak jak nigdy nie można naprawdę "odkochać się", zdałem sobie sprawę, że moje pozorne odrzucenie judaizmu było ciągłą próbą przekonania siebie, że nie jestem zakochany…, ale zawsze byłem. Im bardziej starałem się zapomnieć, tym częściej myślałem o mojej dawnej miłości. Nadal lubiłem Torę, jako literaturę, a studiowanie daf (dziennej porcji Gemary) było zawsze przyjemnością, nawet jeśli nie traktowałem tego poważnie. Zakładanie od czasu do czasu tefilinu, tęsknota za pójściem do synagogi i posłuchaniem melodii, za modlitwą… Zawsze byłem tego spragniony.
Religia żydowska i ja nie jesteśmy jeszcze w pełni zjednoczeni, są komplikacje i mamy burzliwą historię. Nie jestem pewien czy wszystkie jej historie są prawdziwe, właściwie jestem pewien, że nie, ale znalazłem nowe sposoby na nadanie im znaczenia i nauczyłem się wybaczać drobne kłamstwa tu i tam. Więc teraz spotykamy się, flirtujemy i dużo myślimy o tym, jak posunąć się naprzód w naszym związku. Okazuje się, że nadal jesteśmy małżeństwem, nigdy nie posunąłbym się tak daleko, by dać jej Get, ale wciąż zastanawiamy się, co to dla nas oznacza.
Co do narodu żydowskiego; Cóż, kocham naród żydowski i zawsze go kochałem.
Zawsze byłem dumny z tego, że jestem Żydem i jestem głęboko świadomy tego, jak bardzo bycie Żydem ukształtowało mnie.
Jednak lubię być "McŻydem". Podoba mi się absurd posiadania über-gojowskiego imienia, takiego jak Shayn McCallum, a jednocześnie bycia członkiem plemienia. Jestem też dumny z moich szkockich i irlandzkich przodków, którzy zostawili mi choćby zamiłowanie do dobrej whisky, (chociaż już dawno zrezygnowałem z tego trunku, nadal miło to wspominam).
Tak więc, jeśli chodzi o pochodzenie, nie jestem "czystym" Żydem (ale Żydem tam, gdzie to ma znaczenie). Religijnie nie jestem w pełni praktykującym Żydem. W mojej rodzinie kontynuuję rodzinną skłonność do małżeństw mieszanych, a mój dom nie jest domem żydowskim. Pod wieloma względami mogę wydawać się dość marginalnym Żydem na skraju całkowitej asymilacji, ale czuję się w sobie całkowicie Żydem i bardzo cenię swoją żydowskość.

Polskie tłumaczenie Alex Wieseltier

https://www.quora.com/How-Jewish-are-you 

Alex Wieseltier - Uredte tanker
Alle rettigheder forbeholdes 2019
Drevet af Webnode Cookies
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang