Na ile Jestes Żydem? (12)

2023-04-26

NA ILE JESTEŚ ŻYDEM? (12)
Maya N., Quora

Przeczytałam pytanie i przypuszczałam, że to proste tak/nie.
Głupia ja. To pytanie o judaizm, oczywiście nie jest takie proste.
A więc:
Halachicznie (tj. zgodnie z prawem żydowskim): 100% Żydówka.
Etnicznie: jestem zdumiona, jak wiele osób jest w stanie powiedzieć: "Jestem w 33,107% Walijczykiem, w 15,822% Żydem i…"
Nie jestem nawet pewna, kim byli wszyscy moi pradziadkowie. (np. matka ojca mojej matki była Żydówką, ale zmarła młodo i nie mam pojęcia, kto był jej pierwszym mężem).
Ale z tego, co wiem, jestem mieszanką Żydów aszkenazyjskich i białych (nie żydowskich) Amerykanów. Wystarczająco żydowska, by twierdzić, że pochodzi od wielkich rabinów i tak dalej (wybieram Gaona Wileńskiego; który podobno miał wielu potomków, więc jest duże prawdopodobieństwo, że nie kłamię), i wystarczająco biała, by z łatwością uchodzić za nie-Żyda.
Lub dla tych, którzy nienawidzą Żydów, wystarczająco biała, aby być obcym najeźdźcą w Palestynie. I wystarczająco żydowska, by nie należeć do czystej rasy aryjskiej.
Do wyboru, do koloru.
Religijnie: Nowocześnie ortodoksyjna, ale niewystarczająco pokorna, by wierzyć, że jakakolwiek inna grupa żydowska jest lepsza do przestrzegania Tory.
Kulturowo: bezbożna mieszanka amerykańskiego Środkowego Zachodu (15%), liberałów ze Wschodniego Wybrzeża (35%) i Izraela (50%).
Kulinarnie: mieszanka południowo-zachodniej Ameryki, Żydów aszkenazyjskich (przez co mam na myśli, że wiem, jak zrobić knejdlach z macy) i izraelskich.
Nie jest tak źle, jak mogłoby się wydawać.

Polskie tłumaczenie Alex Wieseltier

https://www.quora.com/How-Jewish-are-you  

Alex Wieseltier - Uredte tanker
Alle rettigheder forbeholdes 2019
Drevet af Webnode Cookies
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang