Na ile jesteś Żydem (11)

2023-04-17

NA ILE JESTEŚ ŻYDEM? (11)
Emily Fisher, Quora

W tym tygodniu oglądałam film, dokument o doświadczeniach ludzi próbujących opuścić chasydzką społeczność żydowską i jak są odrzucani i dręczeni z powodu utraty wiary.
Oczywiście są to skrajne przykłady, ale u wielu Żydów jest coś w rodzaju wbudowanego pragnienia, odpowiedzialności za kontynuowanie rasy, prawdopodobnie z powodu wiecznego prześladowania i braku prozelityzmu.
Bycie rasą odróżnia judaizm od innych religii. Uważam za tak smutne, że skrajni ortodoksyjni wydają się nie akceptować tych części judaizmu, które nie dotyczą religii.
Mam w rodzinie rabinów, ale wcale nie pochodzę z religijnej rodziny. Mimo to mój brat został nowoczesnym ortodoksem, ożenił się z dziewczyną z jesziwy z Brooklynu i jest ojcem jednego z rabinów, który przez wiele lat mieszkał w Izraelu, gdzie przeszedł rabiniczne szkolenie.
W mojej rodzinie jestem "alternatywną" osobą, a także jedyną, która nie ma własnych dzieci. Często zastanawiałam się, jak wychowałbym swoje dzieci, gdybym je miała, ponieważ sama nie praktykuję w ogóle judaizmu.
Ale z drugiej strony przeważnie mieszkałam sama, głęboko na wsi, z dala od innych Żydów, a święta są bardziej sprawą grupową. (Zawsze kochałam Sedery).
Moje przyrodnie siostry wychowywały się w surowo ortodoksyjnym domu. Jedna dorastając odrzuciła swój judaizm, jedna stała się bardziej nowoczesną ortodoksyjką, a rodzinna hipiska została (podobnie jak jej mąż) rekonstrukcjonistycznym rabinem.
Chodzi mi o to, że chociaż pochodzę z intelektualnego żydowskiego domu i wyszłam ze szkoły średniej bez żadnej przynależności, to czuję się niesamowicie żydowska w mojej duszy.
Czy nie byłoby miło, gdyby wszyscy ci pełni nienawiści religijni ekstremiści chcieli zaakceptować siłę i znaczenie judaizmu jako RASY? Że nosimy w sobie tak wiele z tego, co najlepsze, niezależnie od tego, jak zachowujemy się w Szabat?
Że nasz humor, nasza głęboka dociekliwość, nasza charytatywna natura są częścią naszych niedopowiedzianych żydowskich dusz i nie ma powodu sądzić, że nasze dzieci, gdybyśmy je mieli, nie miałyby takie same prawdopodobieństwo bycia rabinami, jak i poślubienia gojów.
Ponieważ one również, bez względu na to, czego ich nauczymy, będą częścią rasy i będą nieść ducha naszych wspólnych dusz.

Polskie tłumaczenie Alex Wieseltier

https://www.quora.com/How-Jewish-are-you  

Alex Wieseltier - Uredte tanker
Alle rettigheder forbeholdes 2019
Drevet af Webnode Cookies
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang