NA ILE JESTEŚ ŻYDEM? (10)

2023-04-06

NA ILE JESTEŚ ŻYDEM? (10)
Kevyn Nightingale, Quora

Lubię matematykę, a Elke (moja żona) uważa, że można połączyć pochodzenie etniczne i religijność i uzyskać średnią. To tak, jakby powiedzieć, że mam 6 stóp wzrostu i 85 kilogramów, więc średnio mam 45… hm… coś.
Myślę, że jest to raczej kwestia polityczna, w której można znaleźć swoje miejsce na wielowymiarowej siatce, takiej jak ta.
Halachicznie jestem w 100% MOT (Member Of the Tribe - członek plemienia). Możemy prześledzić nasze drzewo genealogiczne aż do XIX wieku i wszyscy są Żydami.
Genetycznie jestem pewien, że mam w sobie mieszankę Europejczyka (niesemity). Strona mojego ojca jest blada i ma niebieskie oczy. Kilku z nas jest znacznie wyższych od przeciętnego Żyda aszkenazyjskiego.
Religijnie jestem chyba 1 na 10-stopniowej skali. Jestem ateistą, ale wciąż mówię kidusz prawie w każdy piątkowy wieczór. Moja rodzina lubi ten rytuał. Mogę jeść krewetki, ale wieprzowiny nie jadłem od 1990 roku. Może dlatego, że nie zjem nic, co jest mądrzejsze ode mnie. Przez dziesięciolecia zmieniałem swoje przekonania i praktyki, ale myślę, że teraz jestem tu na dobre.
Społecznie nadal jestem dość żydowski. Spotykam się często z innymi Żydami. Wspieram finansowo organizacje żydowskie. Popieram Izrael (tak, żeby kogoś urazić, dodam, że lubię Benjamina Netanjahu). Ale moja żona jest katoliczką. Mam troje dzieci, które zostały nawrócone przez ortodoksyjne Batei Din (sądy rabinackie) i dwoje, które tego nie zrobiły (wciąż waham się co do tej dwójki; trudno jest zrobić coś takiego, kiedy nie mam wiary).
Wiec to tak. Tak, nie i tak jakby.

Polskie tłumaczenie Alex Wieseltier

https://www.quora.com/How-Jewish-are-you  

Alex Wieseltier - Uredte tanker
Alle rettigheder forbeholdes 2019
Drevet af Webnode Cookies
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang