FÆDRELAND?

2019-09-18

FÆDRELAND?

"Hverken mit fædreland
eller ingenmandsland,
kun en jord
med sten indeni..."
(Anna Frajlich)

Efter alle de år i Danmark, føler jeg mig som manden fra den gamle, danske sang, med en lille drejning:
"Jeg er Dansker, født i Rusland
Polen mine fædres land
Taler engelsk som en Tysker
For jeg er en Jødemand"

Polen mine fædres land? Ville det sige et fædreland?
Sikkert mine bedsteforældres fædreland. De har jo ikke kendt et andet land.
Og heller ikke et andet fædreland. Der er de blevet født. Der har de levet.
Der er de blevet myrdet.
Og der er da ingen spor efter dem.
Det er lidt sværere med mine forældre, som ikke havde noget at vende til efter krigen.
Og hvad så med mig?
Opvokset med Kraszewski, Kochanowski, Krasicki, Sienkiewicz, Słowacki, Mickiewicz, Tuwim og Gałczyński. Og tilbagevendende til... hvad?
Til barndoms- og ungdomsminder? Ja.
Til minder om ungdomsvenskaber og fælles oplevelser? Ja.
Fra tid til andet til steder, hvor det foregik? Ja.
Til det håndpluk gamle venner, som lever der stadigvæk? Ja.
Men at besøge forfædrenes jord? Aldrig!
At komme til den skrigende tomhed efter det, der for længst er holdt op med at eksistere? Aldrig!
Hvad er da der nu?
Står da stadigvæk de huse, de blev født i?
Kan man stadigvæk se et spor efter mezuzas, mine bedsteforældre har fastnet ved deres døre?
Muligvis er der ingenting efter alt det der.
Hvad er da der? Hvem bor der? Hvem ejer min farfars jord?
Skal jeg besøge de steder? Skal jeg spørge de lokale? Hvad skal jeg sige dem?
"Jeg er Cukiermans fra Wolbrom og Adelists fra Skala barnebarn"?
Det er ikke mere min jord. Aldrig har været det.
De mennesker, der bor der nu, aner det ikke en gang.
Hvad kunne de for resten sige?
"Hvad laver du her og hvad pønser du med? Gå din vej! "
Og ret skal være ret! De er jo født efter krig og havde ikke nogen part i det der skete dengang.
Og hvad har de tilfælles med det? Undtagen minder.
Mine forældre har aldrig vendt der. Det var for smerteligt.
Fordi det ikke var noget at vende tilbage. Hverken kroprester eller knogler.
Ingenting til begrave eller rejse en gravsten for.
Hvorfor skal jeg blande mig i det? Det er ikke mit sted.
Polen mine fædres land. Polen mine fædres land.
Polen ungdomsminder land...

(Til minde for Luba Blima Wieseltier, født Cukierman fra Wolbrom, Michael Adelist, født i Skala i nærheden af Ojcow og Salomon Wieseltier, født i Hajworonka i nerheden af Tarnopol)

Alex Wieseltier
December 2018

Alex Wieseltier - Uredte tanker
Alle rettigheder forbeholdes 2019
Drevet af Webnode Cookies
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang